w pojazdach należących do Łukasza Bąk prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą TRANS KATRINA Łukasz Bąk
Przepisy Ogólne
§ 1
Niniejszy Regulamin przewozu, zwany dalej „Regulaminem”, określa przepisy porządkowe oraz
warunki przewozu osób w autobusach.
§ 2
Poprzez określenia ujęte w poniższym regulaminie należy rozumieć:
Przewoźnik – podmiot w osobie Łukasza Bąk prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą Trans Katrina Łukasz Bąk z siedzibą pod adresem Wąwozy 17A, 27- 400 Ostrowiec
Świętokrzyski.
Pojazd – środek transportu wykorzystywany przez przewoźnika w lokalnym transporcie
zbiorowym;
Przewóz – transport osób oraz bagażu przez przewoźnika dokonywany w pojęciu ustawy
Prawo Przewozowe z dnia 15 listopada 1984 r. z późn. Zm.;
Pasażer – osoba, która zawarła umowę przewozu poprzez zajęcie miejsca w Pojeździe.
Przystanek – miejsce przeznaczone do wsiadania lub wysiadania pasażerów na danej linii
komunikacyjnej, oznaczone w sposób określony w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.
– Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.5)), z informacją o
rozkładzie jazdy, z uwzględnieniem godzin odjazdów środków transportowych Przewoźnika
drogowego uprawnionego do korzystania z tego miejsca.
Bagaż – rzeczy ruchome zabierane przez Podróżnego do autokaru.
Bilet – dokument upoważniający do przejazdu organizowanego przez Przewoźnika.
§ 3
Pasażerowie oraz obsługa pojazdów są obowiązani przestrzegać postanowień Regulaminu.
§ 4
Przewoźnik nie odpowiada za szkody powstałe w wyniku przerw, opóźnień w ruchu pojazdów
lub zmian trasy przejazdu pojazdu spowodowanych siłą wyższą, zatorami komunikacyjnymi,
zamknięciem lub blokadą ulic, zmianami organizacji ruchu, przyczynami natury techniczno –
eksploatacyjnej lub zarządzeniami wydawanymi przez organy nadzoru ruchu drogowego lub
kolejowego oraz inne organy uprawnione do wydawania zarządzeń i poleceń o charakterze
porządkowym lub administracyjnym.
§ 5
W przypadku zmiany trasy przejazdu obsługa pojazdu obowiązana jest do poinformowania o
tym pasażerów.
§ 6
Wsiadanie do pojazdu dozwolone jest tylko pierwszymi drzwiami na przystankach po
zatrzymaniu się pojazdu. Przy wsiadaniu pasażer obowiązany jest okazać kierowcy ważny bilet
miesięczny wraz z dokumentem tożsamości lub zakupić bilet jednorazowy.
§ 7
Zabrania się wsiadania i wysiadania z pojazdu podczas ruchu pojazdu oraz przed całkowitym
otwarciem drzwi pojazdu.
§ 8
Pasażer podróżujący w czasie jazdy na stojąco zobowiązany jest trzymać się poręczy.
§ 9
Pierwszeństwo w zajmowaniu miejsc siedzących mają: osoby z dzieckiem na ręku, kobiety w
ciąży, osoby starsze oraz niepełnosprawne.
§ 10
Obsługa pojazdu może odmówić przewozu osób nie stosujących się do Regulaminu, osób
uciążliwych oraz zagrażających porządkowi.
§ 11
W pojazdach zabrania się:
1. Otwierania drzwi pojazdu podczas jazdy lub podczas zatrzymania poza przystankiem;
2. Używania w nieuzasadnionych przypadkach urządzeń awaryjnego otwierania drzwi, wyjść
awaryjnych, środków ochrony przeciwpożarowej oraz innego wyposażenia pojazdu,
przeznaczonego do obsługi wyłącznie przez obsługę pojazdu;
3. Zanieczyszczania i zaśmiecania pojazdu lub niszczenia jego urządzeń i wyposażenia;
4. Wychylania się z pojazdu i opierania się o drzwi podczas jazdy;
5. Spożywania w pojeździe napojów alkoholowych, a także palenia w nim papierosów;
6. Spożywania napojów i artykułów żywnościowych, jeżeli może to przeszkadzać pozostałym
pasażerom lub spowodować zabrudzenie pojazdu;
7. Przebywania w pojeździe na łyżworolkach lub na wrotkach;
8. Gry na instrumentach muzycznych;
9. Wyrzucania jakichkolwiek przedmiotów z pojazdu;
10. Wykonywania czynności niedozwolonych w miejscach publicznych, lub mogących narazić
innych pasażerów lub mienie – pasażerów albo przewoźnika – na szkody lub obrażenia,
zakłócania w jakikolwiek sposób spokoju obsługi pojazdu lub pasażerów.
§ 12
Zabronione jest umieszczanie bagażu lub zwierząt na miejscach przeznaczonych do siedzenia.
§ 13
Zabrania się przewożenia w pojazdach:
1. Przedmiotów, które mogą wyrządzić szkodę innym pasażerom przez zanieczyszczenie lub
uszkodzenie ciała lub ich mienia,
2. Przedmiotów mogących przeszkadzać innym pasażerom lub narażać ich na niewygody,
3. Przedmiotów wywołujących odczucie odrazy, przedmiotów, których przewóz środkami
transportu publicznego jest zabroniony na podstawie Regulaminu lub odrębnych przepisów.
§ 14
1. Dopuszcza się przewożenie w pojazdach:
a) małych zwierząt domowych, jeżeli nie są uciążliwe dla pasażerów i są umieszczone w
odpowiednim dla zwierzęcia koszu, skrzynce, klatce itp.,
b) zapewniającym bezpieczeństwo pasażerów, psów, pod warunkiem, że nie zachowują się
agresywnie, nie są uciążliwe dla pasażerów oraz mają założony kaganiec i trzymane są na
smyczy.
2. Pasażer przewożący psa obowiązany jest posiadać przy sobie ważny dokument
poświadczający aktualność szczepienia psa przeciwko wściekliźnie (np. książeczka zdrowia z
odpowiednim wpisem).
§ 15
Pasażer zobowiązany jest do zapewnienia nadzoru nad przewożonym bagażem lub
zwierzętami oraz podjęcia wszelkich czynności niezbędnych dla zapobieżenia możliwości
powstania szkód spowodowanych przez przewożone przedmioty lub zwierzęta.
Pasażer odpowiada za szkody powstałe w związku z przewozem zwierząt.
§ 16
W przypadku naruszenia przez pasażera postanowień § 6-10 obsługa pojazdu może zażądać
opuszczenia pojazdu przez pasażera wraz z przewożonym bagażem lub zwierzęciem.
§ 17
Przewoźnik nie odpowiada za rzeczy pozostawione przez pasażera w autobusie dotyczy linii
regularnych oraz okazjonalnych.
§ 18
Znalazca rzeczy pozostawionej w pojeździe powinien powiadomić o jej znalezieniu obsługę
pojazdu.
Bilety
§ 19
Pasażer powinien niezwłocznie po nabyciu sprawdzić prawidłowość wystawionego biletu,
bowiem po odejściu od kasy reklamacje nie będą uwzględniane
§ 20
Podróżny, który nabył bilet uprawniony jest do przejazdu określonym kursem autobusowym w
zakresie na jaki bilet opiewa, ale nie ma prawa do przerwy w podróży.
§ 21
Bilet miesięczny ulgowy (ulga ustawowa) można nabyć w punkcie sprzedaży, wyłącznie za
okazaniem dokumentu uprawniającego do ulgi. Bilety jednorazowe można nabyć wyłącznie u
kierowcy pojazdu.
§ 22
W pojazdach stosuje się ulgi ustawowe (ustawa z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do
ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. nr 175 poz.
1440) oraz ulgi handlowe podane w cenniku opłat.
§ 23
W przypadku posiadania uprawnień do przejazdów bezpłatnych oraz ulgowych zakup biletu
możliwy jest wyłącznie po okazaniu ważnego dokumentu uprawniającego do bezpłatnego lub
ulgowego przejazdu.
§ 24
Wykaz cen biletów jednorazowych oraz miesięcznych, a także przysługujących ulg znajduje się
w cenniku opłat.
§ 25
W przypadku zgubienia, zniszczenia lub kradzieży biletu podróżny traci prawo do przejazdu i
winien wykupić bilet ponownie.
§ 26
Dwóch i więcej uprawnień do ulg wynikających z różnych tytułów nie stosuje się równocześnie
w opłatach za ten sam przejazd. Uprawnień do ulg nie sumuje się.
§ 27
Za wydanie zaświadczenia o cenie biletu na daną trasę pobiera się opłatę w wysokości 10zł
brutto.
§ 28
Z opłaty, o której mowa w § 27 zwolnieni są pasażerowie po okazaniu ważnego biletu
miesięcznego lub 5 biletów jednorazowych dotyczących wnioskowanej trasy.
Kontrola Biletu
§ 29
1. Kontrola biletów oraz dokumentów przewozu osób lub bagażu prowadzona jest według zasad
określonych w art. 33a ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r.
nr 50 poz. 601, ze zm.).
Osobami upoważnionymi przez przewoźnika do kontroli dokumentów przewozu osób lub
bagażu są: kierowca oraz kontrolerzy posiadający podczas kontroli identyfikator ze zdjęciem
umieszczony na widocznym miejscu zawierający:
a) nazwę przewoźnika, numer identyfikacyjny kontrolera,
b) okres ważności dokumentu,
c) zakres upoważnienia,
d) pieczęć i podpis wystawcy.
§ 30
Pasażer upoważniony do przejazdów bezpłatnych lub ulgowych obowiązany jest posiadać
ważny bilet i dokument uprawniający do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu i przedstawić go
do kontroli na każde żądanie kontrolera lub obsługi pojazdu. W razie braku wyżej wymienionego
dokumentu podróżnego traktuje się jako jadącego bez ważnego biletu.
§ 31
W przypadku stwierdzenia przez kontrolera braku ważnego biletu lub braku ważnego
dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu lub
naruszenia przepisów o przewozie rzeczy i zwierząt, pasażer jest zobowiązany do uiszczenia
opłaty dodatkowej w wysokości :
1. Za przejazd bez ważnego biletu – 50-krotność ceny najtańszego biletu jednorazowego
normalnego, obowiązującego u Przewoźnika.
2. Za przejazd bez ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienia do bezpłatnego albo
ulgowego przejazdu – 40-krotność ceny najtańszego biletu jednorazowego normalnego,
obowiązującego u przewoźnika.
3. Za naruszenie przepisów o przewozie rzeczy lub zwierząt – 20-krotność ceny najtańszego
biletu jednorazowego obowiązującego u przewoźnika;
4. Za spowodowanie przez podróżnego zatrzymania lub zmiany trasy przejazdu bez
uzasadnionej przyczyny – 150-krotność ceny najtańszego biletu jednorazowego
obowiązującego u Przewoźnika.
§ 32
W razie odmowy zapłacenia należności przewozowych lub opłaty dodatkowej kontroler ma
prawo żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości pasażera.
W razie niemożności ustalenia tożsamości pasażera kontroler ma prawo zwrócić się do
funkcjonariusza Policji i innych organów porządkowych, które mają zgodnie z prawem
uprawnienia do ustalania tożsamości osób, o podjęcie czynności zmierzających do ustalenia
tożsamości podróżnego.
W razie uzasadnionego podejrzenia, że bilet albo dokument uprawniający do przejazdu
bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony lub przerobiony, albo używany przez osobę do której
nie należy, kontroler ma prawo zatrzymać bilet lub dokument za pokwitowaniem oraz przesłać
go Policji wraz z powiadomieniem wystawcy dokumentu.
§ 33
Pasażer, który wniósł opłatę za przejazd, a nie otrzymał biletu, jest obowiązany do zgłoszenia
tego faktu w siedzibie przewoźnika. W przypadku stwierdzenia przez kontrolera faktu
nieposiadania biletu pasażer zobowiązany jest do podania swoich danych osobowych i
podpisania raportu zgłaszającego naruszenie przepisów przez kierującego pojazdem.
§ 34
W razie spowodowania zatrzymania pojazdu lub zmiany trasy jego przebiegu bez uzasadnionej
przyczyny, obsługa pojazdu lub inna osoba uprawniona przez przewoźnika wzywa sprawcę do
uiszczenia opłaty dodatkowej przewidzianej w cenniku oraz §31.
§ 35
Opłatę dodatkową o której mowa w §31 Pasażer wpłaca w terminie 7 dni od daty wystawienia
mandatu. Wpłaty można dokonać gotówką w Biurze Obsługi Pasażera należącego do
przewoźnika lub przelewem na rachunek bankowy nr konta: 18 1240 5035 1111 0010 5664
4501. Uiszczenie opłaty dodatkowej, o której mowa w §31, nie zwalnia sprawcy z
odpowiedzialności za pokrycie rzeczywistej szkody w wysokości przewyższającej nałożoną
opłatę.
Postanowienia końcowe
§ 36
Skargi i wnioski na temat funkcjonowania komunikacji przyjmuje przewoźnik w dni robocze w
godz. 9.00 – 15.00 pod numerem telefonu 603-600-123, e-mail: przewozy@trans-katrina.pl
§ 37
Odwołania od nałożonych opłat dodatkowych składane po upływie 14 dni od daty wystawienia
dokumentu zobowiązującego do opłaty dodatkowej nie będą rozpatrywane.
§ 38
W przypadkach nieuregulowanych niniejszym regulaminem oraz ustawą z dnia 15 listopada
1984 r. Prawo Przewozowe mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego.
§ 39
Klauzula RODO stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.
§ 40
Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem 01.09.2024